PPHU Prodom


PRODOM - porady

Konserwacja roweru to cały zespół czynności spoczywający na jego użytkowniku. Rozpoczyna się od dbania o estetykę i wygląd roweru a kończy na smarowaniu podzespołów. Przy ładnej pogodzie jedyne co zagraża naszemu pojazdowi to kurz. Nieco gorzej, gdy złapie nas deszcz - woda wymywa smar, zwłaszcza z łańcucha, a błoto odkładając się na klockach i obręczach tworzy pastę szlifierską. O ile błoto i zabrudzenia łatwo usunąć i zwykle każdy to czyni to znacznie więcej błędów popełnianych jest przy smarowaniu łańcucha. Nie można używać smaru stałego - do niego łatwo przykleja się kurz i piasek co może doprowadzić do zatarcia ogniwek. Najlepsze są specjalne smary do łańcucha (często w aerozolu) lub zwykła oliwka do maszyn do szycia. Łańcuch smarujemy na noc, a rano przed jazdą wycieramy go suchą ściereczką.

Do łożysk piast, steru i suportu nie należy stosować oleju czy smarów w aerozolu. Tutaj konieczny jest smar stały. Ważne jest także używanie go w rozsądnych ilościach - ma się znaleźć tylko tam, gdzie jest łożyskowanie (stożek - kulka - bieżnia). Nic dobrego nie przyniesie wypełnienie smarem całej przestrzeni piasty - będzie tylko sprzyjać przegrzewaniu się łożyska.